A. ISTIHSAN
Istihsan merupakan salah satu daripada sumber hukum perundangan Islam tetapi hanya tergolong dalam sumber hukum yang tidak disepakati.Oleh yang demikian, ulama berselisih pendapat tentang kehujahan Istihsan, ini kerana terdapat ulama yang menerima dan juga menolak Istihsan.Antara ulama yang menerima kehujahan Istihsan ialah ulama Hanafiah, Imam Malik dan sebahagian ulama Hanbali. Manakala pula, antara ulama yang menolak kehujahan Istihsan ialah Imam Shafie dam ulama shafi’I serta sebahagian ulama Hambali.
Ulama yang menerima Istihsan berpendapat bahawa Istihsan adalah salah satu cara untuk mencari penyelesaian terbaik bagi kepentingan awam. Manakala pula, menurut sebahagian ulama yang menolak kehujahan Istihsan, jika Istihsan dibenarkan ini boleh membuka jalan ke arah penggunaan akal fikiran tanpa sekatan yang mana ia terdedah kepada kesilapan dalam menetapkan hukum. Hal ini kerana hukum akan dibuat berdasarkan nafsu dan fikiran, sedangkan yang berhak membuat hukum adalah Allah s.w.t.
Istihsan
dari segi bahasa ialah menganggap sesuatu itu baik atau sesuatu yang disukai
oleh seseorang serta cenderung ke arahnya sekalipun dipandang buruk (tidak
disukai) oleh orang lain. Istihsan dari segi istilah pula dapat di bahagi
kepada beberapa pandangan, yaitu:
Menurut Mazhab Hanafi terdapat dua pengertian iaitu :
1)Qiyas yang tersembunyi illahnya kerana halusnya atau jauhnya dari ingatan hati lagi berlaku didalam keadaan menentang Qiyas yang jelas illahnya kerana bersegeranya kepada ingatan hati pada peringkat permulaan.
2) Dikecualikan masalah sempurna daripada konsep menyeluruh atau kaedahumum kerana ada dalil khusus yang mengkehendaki pengecualian itu samaada dalil khusus itu terdiri daripada nas atau keadaan yang memaksa (darurat)atau uruf atau kepentingan (maslahat) atau lainnya.
Menurut Mazhab Hanafi terdapat dua pengertian iaitu :
1)Qiyas yang tersembunyi illahnya kerana halusnya atau jauhnya dari ingatan hati lagi berlaku didalam keadaan menentang Qiyas yang jelas illahnya kerana bersegeranya kepada ingatan hati pada peringkat permulaan.
2) Dikecualikan masalah sempurna daripada konsep menyeluruh atau kaedahumum kerana ada dalil khusus yang mengkehendaki pengecualian itu samaada dalil khusus itu terdiri daripada nas atau keadaan yang memaksa (darurat)atau uruf atau kepentingan (maslahat) atau lainnya.
Menurut
Mazhab Maliki Istihsan ialah :Mengutamakan tinggal sesuatu dalil dan
membolehkan menyalahinya kerana ada dalil lain menentang sebahagian daripada
kehendaknya.
Menurut
Mazhab Hanafi :Berpaling didalam menghukum sesuatu masalah daripada
masalah-masalah yang sebanding dengannya kerana ada dalil yang khusus terdiri
dari Al-Quran atau Sunnah
Menurut
Mazhab Shafie :Sesuatu perkara yang difikirkan baik oleh mujtahid.
Para ulama mentakrifkan Istihsan sebagai beralih dari Qiyas jaliy kepada Qiyas khafiy atau mengecualikan masalah juz’iyyah dari asal yang kulliy atau kaedah yang umum berdasarkan kepada dalil yang menyebabkan peralihan ini.Antara ciri-ciri Istihsan ialah beralih dari menggunakan Qiyas jaliy kepada menggunakan Qiyas khafiy berdasarkan dalil tertentu. Selain itu juga,cirri Istihsan ialah menggunakan sesuatu masalah dari asal atau kaedah yang umum berdasarkan kepada dalil tertentu.
Secara rumusannya Istihsan adalah beralih daripada hukum yang diistinbatkan melalui Qiyas jaliy kepada hukum yang dikeluarkan melalui Qiyas khafiy atau pengecualian satu-satu masalah juz’iyyah daripada kaedah yang berbentuk kulliy kerana terdapat dalil lain yang lebih disenangi oleh seseorang mujtahid untuk berbuat demikian.
Para ulama mentakrifkan Istihsan sebagai beralih dari Qiyas jaliy kepada Qiyas khafiy atau mengecualikan masalah juz’iyyah dari asal yang kulliy atau kaedah yang umum berdasarkan kepada dalil yang menyebabkan peralihan ini.Antara ciri-ciri Istihsan ialah beralih dari menggunakan Qiyas jaliy kepada menggunakan Qiyas khafiy berdasarkan dalil tertentu. Selain itu juga,cirri Istihsan ialah menggunakan sesuatu masalah dari asal atau kaedah yang umum berdasarkan kepada dalil tertentu.
Secara rumusannya Istihsan adalah beralih daripada hukum yang diistinbatkan melalui Qiyas jaliy kepada hukum yang dikeluarkan melalui Qiyas khafiy atau pengecualian satu-satu masalah juz’iyyah daripada kaedah yang berbentuk kulliy kerana terdapat dalil lain yang lebih disenangi oleh seseorang mujtahid untuk berbuat demikian.
Berikut ini maerpakan sebagian contoh dari istihsan:
·
Wanita berhaid harus membaca
Al-Quran berdasarkan istihsan dan haram berdasarkan al-Qiyas. Pengharamannya
berdasarkan kepada al-Qiyas, kerana ianya di qiyaskan dengan orang yang
berjima’ yang mana Illah ( sebabnya) sama iaitu kedua-duanya sama dalam keadaan
tidak suci dan diharamkan membaca al-Quran. Walaubagaimanapun, hukumnya adalah
harus bagi seorang perempuan yang dalam keadaan haid untuk membaca Al-Quran
berdasarkan istihsan. Ini kerana haid dan berjima’ tidak sama dari sudut waktu.
Masa haid lama manakala masa berjima’ adalah sekejap. Oleh itu wanita yang
dalam keadaan haid diharuskan membaca Al-Quran, jika tidak beerti dalam tempoh
haid yang lama itu ia tidak dapat beibadat dengan membaca Al-Quran, sedangkan
lelaki dapat membacanya sepanjang masa.
· Menurut
ulama’ Hanafiah dan menurut al-Qiyas terang ( jaliy ), sisa burung helang
adalah najis dan haram, kerana ia diqiyaskan dengan sisa binatang buas yang
lain, seperti harimau dan serigala. Berdasarkan dagingnya haram dimakan.
Menurut Istihsan pula, sisa burung helang dan burung penyambar yang lain tidak
najis, kerana binatang tersebut makan dan minum menggunakan paruh dan ia adalah
suci apabila diqiyaskan dengan mulut manusia yang bersih. Oleh itu, walaupun
dagingnya haram dimakan tetapi air liur yang keluar daripada dagingnya tidak
bercampur dengan sisa makanan yang dimakannya kerana ia minum dengan
menggunakan paruh bukan lidah.Walaubagaimanapun, sisa binatang buas tetap haram
menurut istihsan dan al-Qiyas kerana ia minum dengan menggunakan lidah yang
bercampur dengan air liur yang najis.[1]
B. MASHALIH
MURSALAH
Berdasarkan
istqra’ (penelitian emperis) dan nash-nash al-Qur’an maupun hadist
diketahui bahwa hokum-hukum syariat Islam mencakup diantaranya pertimbangan
maslahatan manusia.
Allah
berfirman:
وَمَاأَرْسَلْنَاكَإِلارَحْمَةًلِلْعَالَمِينَ
Artinya:”Dan tiadalah kami
mengutus kamu, melainkan untuk menjadi rahmat bagi semesta alam.” (QS.
Al-anbiya : 107)
Maslahat ini dapat ditangkap jelas
oleh orang yang mempunyai mau berfikir intelektual, meskipun bagi sebagian
orang masih dirasa samara atau mereka berbeda pendapat mengenai hakekat
maslahat tersebut. Perbedaan persepsi tentang maslahat itu sebenarnya bermula
dari perbedaan kemampuan intelektualitas orang-perorang sehingga tidak
ditemukan hakekat maslahat yang esensial yang terdapat dalam hukum islam, atau
pengaruh oleh keadaan yang bersifat temporal, atau diambil berdasarkan
pandangan yang bersifat lokalistik atau personal, sebagaimana sebagian
orang yang mengaggap adanya maslahat
tentang diperbolehkannya mengambil”bunga”(tambahan atas pinjaman). Akibatnya,
kebolehan mengambil bunga itu dilakukan secara berlebihan dan menjadi gejala
fenomenal di tengah masyarakat. Mereka beranggapan bahwa bunga tidak termasuk
ke dalam pengertian umum tentang riba yang diharamkan berdasarkan nash
al-Quran.
Begitu pula sebagian orang yang
terbius oleh hawa nafsunya berani menyatakan bahwa tidak ada kemaslahatan sama
sekali mengenai ditetapkannya saksi hukuman jilid(dera) bagi pelaku zina
laki-laki dan perempuan. Adalagi yang beranggapan bahwa kemaslahatan dalam
meminum arak(khamar) itu melebihi kemadharatannya. Pandangan semacam itu adalah
karena dipengaruhi oleh pemikiran sekelompok orang yang berusaha melepaskan
diri dari ikatan ajaran keagamaan yang dianggap sempit, dan jadilah pemikiran
mereka itu diperbudak oleh kenyataan yang relative.
Maslahat yang mu’tabarah(dapat diterima) ialah maslahat-maslahat yang bersifat
hakiki, yaitu meliputi lima jaminan dasar:
- Keselamatan
keyakinan agama.
- Keselamatan
jiwa.
- Keselamatan
akal.
- Keselamatan
keluarga dan keturunan.
- Keselamatan
harta benda.
Kelima
jaminan dasar itu merupakan tiang penyangga kehidupan manusia dapat hidup aman
dan sejahtera.
Keselamatanagama/kepercayaan (al-Muhafazhah alad dien) yaitu denganmenghindarkan
timbulnya fitnah dan keselamatan dalam agama serta mengantisipasi dorongan hawa
nafsu dan perbuatan yang mengarah kepada kerusakan secara penuh.
Keselamatan jiwa(al-Muhafazhah alal-aql ala nafs) ialah
jaminan atas hak hidup yang terhormat dan mulia. Termasuk dalam cakupan pengertian umum dari jaminan ini, ialah:
jaminan keselamatan nyawa, anggota badan dan terjaminnya kehormatan manusia.
Mengenai yang terahir ini, meliputi kebebasan memilih profesi, kebebasan
berfikir/mengeluarkan pendapat, kebebasan berbicara, kebebasan memilih tempat
tinggal dan lain sebagainya.
Keselamatan akal (al-Muhafazhah alal aql) ialah terjaminya
akal fikiran dari kerusakan yang menyebabkan orang yang bersangkutan tak
berguna di masyarakat, sumber kejahatan, atau bahkan menjadi sampah
masyarakat.Upaya pencegahan yang bersifat preventif yang dilakukan syariat
islamsesungguhnya ditunjukkan untuk meninggkatkan kemampuan akal fikiran dan
menjaganya dari hal yang membahayakan.Diharamkanya meminum khamer adalah
dimaksudkan untuk menjamin keselamatan akal.
Keselamatan keluarga dan keturunan (al-Muhafazhah alan nasl) ialah jaminan
kelestarian populasi umat manusia agar tetap hidup dan berkembang sehat dan
kokoh, baik pekerti serta agamanya. Hal itu dapat dilakukan melalui penataan
kehidupan rumah tangga dengan memberikan pendidikan dan kasih saying kepada
anak-anak agar memiliki kehalusan budi pekerti dan tingkat kecerdasan yang
memadai.
Keselamatan harta benda (al-Muhafazhah alal mal), yaitu dengan
meningkatkan kekayaan secara proposional melalui cara-car yang halal, bukan
mendomini kehidupan prekonomian dengan cara yang curang.
Jika
memang kemaslaatan manusia adalah yang menjadi tujuan syar’i, maka sesungguhnya
hal itu terkandung didalam keumuman syariat dan ukum-ukum yang ditetapkan
Allah. Dalam konteks kemaslahatan duniawi yang dihubungkan dengan nash-nash
syara’, para ahli fuqoha terbagi dalam tiga bagian:
Golongan
pertama, berpegang tegu pada ketentuan
nash. Golongan ini memahami nash hanya dari segi lahiriyah semata tekstual dan
tidak berani memperkirakan adanya maslahat di balik suatu nash. Mereka yang
dikenal dengan julukan Zhahiriyah ini tidak mau menerima dalil qiyas.
Golongan
kedua, mencari kemaslahatan nash yang
diketahui tujuannya dari ilatnya. Karenanya, mereka mengqiyaskan setiap kasus
yang jelas mengandung suatu maslahat, dengan kasus lain yang jelas ada
ketetapan nashnya dalam maslahat tersebut. Meskipun demikian, mereka tidak
sekali-kali mengklaim sesuatu maslahat kecuali apabila didukung adanya bukti
dari dalil khas. Sehingga tidak terjadi campur aduk antara sesuatu yang
dianggap maslahat, karena dorongan hawa nafsu, dengan maslahat yang haqiqi.
Golongan
ketiga,menetapkan setiap maslahat harus
ditempatkan pada kerangka kemaslahatan yang ditetapkan ole syaiat islam, yaitu
dalam rangka terjaminya keselamatan jiwa, keyakinan agama, keturunan, akal dan
harta benda. Dalam hal ini, tidak harus didukung oleh sumber dalil yang khusus
sehingga bisa disebut qiyas, tapi sebagai dalil yang berdiri sendiri, yang
dinamakan Maslahat murshalah atau istishlah.
Kehujahan mashalih mursalah
Golongan
Maliky sebagai pembawa bendera Maslahat Mursalah, diantaranya:
1. Prakek para sahabat yang telah menggunakan maslahat
mursalah diantarnya:
Salah satunya mengumpulkan al-Qur’an ke dalam beberapa mushaf. Padahal dalam hal ini tidak
pernah dilakukan dimasa Rosulullah SAW. Alasanya yang mendorong mereka
melakukan pengumpulan itu tidak lain kecuali semata-mata karena maslahat. Yaitu
menjaga al-Quran dari kepunahan atau kehilangan kemutawatiran karena
meninggalkan sejumlah besar hafidh dari generasi sahabat . Selain itu ,
merupakan bukti nyata dari firman Allah yang artinya:
“Sesunguhnya
kamilah yang menurunkan al-Quran, dan sesungguhnya kami benar-benar
memeliharanya.”( Al-Hijr : 9 )
2. Adanya Maslahat sesuai dengan maqasid as-Syari’(
tujuan-tujuan syari’), artinya dengan mengambil maslahat berarti sama dengan
merealisasikan maqasid as-Syari’. Sebaliknya mengesampingkan maqasid as-Syari’
adalah batal. Oleh karena itu, adalah wajib mengunakan dalil maslahat atas
dasar bawa ia sumber hukum pokok(ashl) yang berdiri sendiri . Sumber hukum ini
tidak keluar dari ushul(sumber pokok), bahkan terjadi sinkroniasi antara
maslahat dan maqasid as-syari’.
3.
Seandainya maslahat
tidak diambil pada setiap kasus yang jelas mengandung maslahat selama benda
didalam konteks maslahat-maslahat syar’iyyah, maka orang-orang mukallaf akan
mengalami kesulitan dan kesempitan. Allah SWT berfirman : “ Dan tidak sekali-kali menjadikan untuk kamu
dalam agama suatu kesempitan.” (Al-Hajj ; 76)[2]
C. IJTIHAD
Ijtihad artinya adalah upaya
mengerahkan keseluruh kemampuan dan potensi untuk sampai pada suatu perkara
atau perbuatan .
Ijtihad menurut ulama Ushul ialah
usaha seorang yang ahli fiqh yang
menggunakan seluruh kemampuannya untuk menggali hukum yang bersifat
amaliah (praktis) dari dalil-dalil yang terperinci.
Sementara itu, sebagian ulama yang
lain memberikan definisi ijtihad adalah usaha mengerahkan seluruh usaha dan
segenap kemampuannya baik dalam menetapkan hukum-hukum Syara’ maupun untuk
mengamalkan dan menerapkannya. Demikian menurut ulama ahli Ushull.
Dari pengertian tantang ijtihad
sebagaimana disebutkan diatas, maka ijtihad mangandung dua faktor:
Pertama,
Ijtihad
yang khusus untuk menetapkan suatu hukum dan penjelasannya. Pengertian
ini adalah pengertian Ijtihad yang sempurna, dan dikhususkan bagi ulama yang
bermaksud untuk mengetahui ketentuan hukum-hukum furu’amaliahdangan
menggunakan dalil-dalil secara terperinci. Sebagian ulama menyebutkan bahwa
Ijtihad dalam pengertian dan bentuk yang khusus ini pada suatu masa kemungkinan
akan terputus (kosong). Demikian menurut jumbur ulama atau sebagian besara
ulama.Sementara ulama Hambali mangatakan bahwa setiap masa tidak boleh kosong
dari Ijtihad dalam bentuk ini.Karena itu, pada setiap masa harus selalu ada
mujtahid yang mancapai tingkatan tersebut.
Kedua.Ijtihad
khusus untuk menerapkan dan mengamalkan hukum. Seluruh ulama sepakat bahwa
sepanjang masa tidak akan terjadi kekosongan dari mujtahid dalam ketegori ini.
Mereka inilah yang akan mencari dan menerapkan ‘illat terhadap berbagai
kasus juz’iyah, dengan menerapkan prinsip-prinsip yang telah ditetapkan oleh
ulama terdahulu.
Dengan tugas penetapan tersebut,
maka akan menjadi jelaslah ketentuan hukum-hukum tentang masalah yang tidak
dikenal oleh ulama terdahulu yang dikategorikan sebagai mujtahid
Syarat-syarat mujtahid yang menggali hukum (mustanbith), yaitu :
·
Mengusai bahasa
arab
·
Mengetahui Nasakh
dan Mansukh dalam al-Quran
·
Mengerti Letak Ijma’ dan Khifaf
·
Mengetahui Qiyas
·
Mengetahui Maksud-Maksud Hukum
·
Pemahaman dan Penalaran yang Benar
Tidak ada komentar:
Posting Komentar